Page Header

การศึกษาปัจจัยด้านทัศนคติและส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์พลังงานไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ (BEV) ของกลุ่มคนวัยทำงานในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล

Ittikorn Songsakratree, Veerasak Prasertchuwong

Abstract


การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ของผู้ตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์พลังงานไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ (BEV) ของกลุ่มคนวัยทำงานในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล 2) ปัจจัยด้านทัศนคติที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์พลังงานไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ (BEV) ของกลุ่มคนวัยทำงานในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล 3) ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์พลังงานไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ (BEV) ของกลุ่มคนวัยทำงานในกรุงเทพมหานครและ โดยการสุ่มกลุ่มตัวอย่างอย่างง่าย ได้จำนวนกลุ่มตัวอย่าง 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ (Frequency) ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation), t-test, F-test และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ผลการศึกษาพบว่า 1) ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุ 31 - 40 ปี มีอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน และมีรายได้ต่อเดือน 20,001 - 30,000 บาท และพบว่า ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ ได้แก่ เพศ อายุ อาชีพ และรายได้ต่อเดือน ที่แตกต่างกันของกลุ่มคนวัยทำงานในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์พลังงานไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ (BEV) แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 2) ปัจจัยด้านทัศนคติ พบว่า ระดับความคิดเห็นในภาพรวมอยู่ในระดับมาก โดยอยู่ระดับมากที่สุด ได้แก่ ด้านความรู้สึก และรองลงมา คือ ด้านปัญญา ซึ่งมีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้ออย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และ 3) ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาด มีระดับความคิดเห็นในภาพรวมอยู่ในระดับมากโดยด้านผลิตภัณฑ์ (Product) มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์พลังงานไฟฟ้าแบบแบตเตอรี่ (BEV) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05

The purposes of this study were to: 1) study the demographic factors of the working-age people in Bangkok and vicinity that affect the decision to buy a battery electric vehicle (BEV), 2) the attitude factors of the working-age people in Bangkok and vicinity that affect the decision to buy a battery electric vehicle (BEV), 3) the marketing mix factors of the working-age people in Bangkok and vicinity that affects the decision to buy a battery electric vehicle (BEV). The respondents were 400 people selected by simple random. The research tool was a questionnaire. The data were analyzed using statistics: frequency, percentage, mean, and standard deviation, t-test, F-test and Multiple Regression Analysis. The results showed that 1) the demographic factors were male, ages between 31 - 40 years, were employed in private companies, and had a monthly income of 20,001 - 30,000 baht. The study also showed that the differences in genders, ages, occupations, monthly incomes had an effect on purchasing decisions at 0.05 significant level. 2) The attitude factors in overall opinions were at the high level. The first was the feelings, followed by the intelligence, with a statistically effect on purchasing decisions at 0.05 significant level. 3) The marketing mix factors in overall opinions were at the high level. The product domain had a statistically effect on the decision to purchase a battery electric vehicle (BEV) at the 0.05 significant level.


Keywords



[1] Department of Environmental Quality Promotion. (2015). Air pollution.https://datacenter.deqp.go.th/.

[2] Pollution Control Department. (2019). Project to Study the Origin and Management of Small Dust Particles.

[3] Sorapiphat, C. (2019). PM 2.5. https://today.line.me/th/.

[4] Department of Land Transport. (2018). Number of New Registered vehicles.https://web.dlt.go.th/statistics/.

[5] Smithikrai, C. (2020). Consumer Behavior. (8th ed). Bangkok: Chulalongkorn University.

[6] Hattakee, W. (2012). Attitude of Groups Interested in Hybrid Electric Vehicles. Journal of Energy Research, 9(2).

[7] Kotler, P. and Keller, K. (2009). Marketing Management. (13th ed.). Pearson Prentice Hall.

[8] Vongkittiwat, P. (2017). The Factors Affecting Electric Vehicle’ Purchase Decision of Working Age Consumers in Bangkok. (Independent study, Master of Business Administration). Bangkok University.Pathumthani.

[9] Stavethin, P. (2003). Principles of Communication Arts. Bangkok: Printmaking.

[10] Sereerat, S. (1995). Consumer Behavior. Bangkok: Thai Wattana Panich.

[11] Wekitnukroh, T. (2012). Attitude. Bangkok: Pimluck.

[12] Kanchanapa, P. (2011). Marketing Principles. Bangkok: Print Top.

[13] Seenamngeon, P. (2005). In Purchasing Notebook in Bangkok. (Independent study, Master of Business Administration). Dhurakij Pundit University. Bangkok.

[14] Samerjai, C. (2007). Consumer Behavior. Bangkok: SE-ED.

[15] Thai Auto. (2012). Basic Knowledge of Electric Vehicles. https://www.thaiauto.or.th/.

[16] Cochran, W.G. (1953). Sampling Techiques. New York: John Wiley & Sons. Inc.
[17] Wanichchaibancha, K. (2009). Statistics for Research. Bangkok: Pimphalak.

[18] Kotler, P. (2003). Marketing Management (11th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.

[19] Boonyaarak, T. (2017). Automobile Buying Behavior of Consumers in Nakhonpathom. (Master of Business Administration Thesis). Silpakorn University. Nakhonpathom.

[20] Naweewong, N. (2015). Marketing Factors, Customer’s Perceptionand Attitude Affecting Decision to Purchase Eco Car in Bangkok Metropolitan Area. EAU Heritage Journal Social Science and Humanity, 5(1).

[21] Nakchoy, P. (2019). 4P's Marketing Mix Factors Affecting Car Purchase Decisions. That Use Oil Fuel with Hybrid System Cars of The People in Bangkok. (Independent study, Master of Business Administration). Dhurakij Pundit University. Bangkok.

[22] Surapat, P. (2017). Attitude and Value Factors Affecting Intention to Buy Mazda 2. in Bangkok (Independent study, Master of Business Administration). Bangkok University. Pathumthani.

[23] Bowonkulpha, B. (2015). The Attitude and Intention of Consumers in Buying Economic Cars in Bangkok Area. Siam Wichakan, 15(2).

[24] Yospaiboon, T. (2016). Factors Affecing Consumer Choice of Toyota Corolla Altis Automobiles in the Bangkok Metropolitan Area. (Independent study, Master of Business Administration). Thammasat University. Pathumthani.

[25] Yachompoo, J. (2016). Factors Affecting Purchase Decisions in Thailand for Automobile Engines with Displacement Volumes Under 1.500 Cubic Centimeters. (Independentstudy, Master of Business Administration). Thammasat University. Pathum Thani.

Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.bid.2022.03.007

Refbacks

  • There are currently no refbacks.