Page Header

A Study of Desirable Characteristics of School Administrators in Thailand: The Application of Systematic Reviews

Sittipong Pannak, Pariyaporn Tungkunanan, Thiyaporn Kantathanawat

Abstract


การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาคุณลักษณะพื้นฐานของรายงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับคุณลักษณะที่พึงประสงค์ของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานในประเทศไทย 2) เพื่อสังเคราะห์รายงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับคุณลักษณะที่พึงประสงค์ของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานในประเทศไทย ด้วยวิธีการประยุกต์ใช้การทบทวนวรรณกรรมอย่างเป็นระบบ ข้อมูลที่ใช้ในการศึกษาวิจัยคือ รายงานวิจัยที่ผ่านเกณฑ์การคัดเลือกและผ่านการประเมินคุณภาพ จำนวนทั้งสิ้น 37 รายการ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบประเมินคุณภาพรายงานวิจัย ประเด็นการประเมินจำนวน 15 รายการ แต่ละประเด็นมีความตรงเชิงเนื้อหา เท่ากับค่าเฉลี่ยที่ 0.66-1.00 และมีความเชื่อมั่น จากการวัดความสอดคล้องภายในที่ผู้ประเมินมีความอิสระต่อกัน ค่าที่ได้มีค่าเท่ากับ 0.86 การวิเคราะห์ข้อมูลประกอบด้วย วิเคราะห์คุณลักษณะพื้นฐานของรายงานวิจัย ด้วยสถิติพื้นฐานค่าร้อยละ และสังเคราะห์รายงานวิจัยตามรูปแบบการสังเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ ด้วยวิธีการวิเคราะห์คำหลัก ผลการวิจัยพบว่า 1) คุณลักษณะพื้นฐานของรายงานวิจัย เป็นงานวิทยานิพนธ์ระดับมหาบัณฑิต จำนวน 37 รายการ คิดเป็นร้อยละ 100 สาขาการบริหารการศึกษา มากที่สุด จำนวน 35 รายการ คิดเป็นร้อยละ 94.59 เป็นรายงานวิจัยจากมหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม มากที่สุด จำนวน 8 รายการ คิดเป็นร้อยละ 21.62 สำเร็จการศึกษาในปี พ.ศ. 2554 มากที่สุด จำนวน 7 รายการ คิดเป็นร้อยละ 18.91 ศึกษาวิจัยในโรงเรียนระดับชั้นประถมศึกษา มากที่สุด จำนวน 17 รายการ คิดเป็นร้อยละ 45.94 และศึกษาวิจัยในโรงเรียนรัฐบาล มากที่สุด จำนวน 35 รายการ คิดเป็นร้อยละ 94.59 และ 2) คุณลักษณะที่พึงประสงค์ของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานในประเทศไทย ประกอบด้วย การมีบุคลิกภาพที่เหมาะสมทั้งภายนอกและภายใน มีมนุษยสัมพันธ์ที่ดี มีคุณธรรมจริยธรรม มีภาวะผู้นำ มีความรู้เหมาะสมกับการเป็นผู้บริหารสถานศึกษา มีความสามารถในการบริหารจัดการสถานศึกษา มีจรรยาบรรณ พัฒนาตนเองและวิชาชีพทางการศึกษา และมีความมั่นคงทางครอบครัว


Keywords


คุณลักษณะที่พึงประสงค์; ผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน; การทบทวนวรรณกรรมอย่างเป็นระบบ

[1] Y. Nilkoch, "Characteristics of School Administrators in the 2st Century," in Academic conferences presenting national research, 2018. (in Thai)

[2] A. Jongsareejit, "Systematic Reviews," Journal of Liberal Arts Maejo University, vol. 1, no. 1, pp. 87-105, 2013. (in Thai)

[3] S. Phothisat, Systematic Reviews, Bangkok: Lohthong House Print, 2004. (in Thai)

[4] O. Untimanon, "Principles of Research Quality Assessment," 2013. [Online]. Available: http://kmops.moph.go.th/index. php/km-test/. [Accessed 21 June 2020]. (in Thai)

[5] S. Tangprasert, "Knowledge Transfer in the Context of Information Systems Integration: A Systematic Literature Review," Information Technology Journal, vol. 10, no. 2, pp. 70-84, 2014. (in Thai)

[6] C. Beadnok, "Evaluation of the Quality of the Thesis in Graduate," Academic Journal Pathumthani University, vol. 9, no. 1, pp. 204-209, 2019. (in Thai)

[7] A. Lincharoen, "Qualitative Data Analysis Techniques," Journal of Educational Measurement Mahasarakham University, vol. 17, no. 1, pp. 17-29, 2015. (in Thai)

[8] T. Singthorath, "Desirable Characteristics of Administrators in Chiang Mai Educational Service Area 1 as Viewed by the Private School Teachers," Education Administration, Chiang Mai Rajabhat University, 2008. (in Thai)

[9] N. Ritin, "Administrator’s Desirable Characteristics in the Opinion of the Teachers in Hua Hin District, The Office of Prachuabkhirikhan Educational Service Area 2," Educational Administration, Suan Dusit University, 2008. (in Thai)

[10] Office of the Higher Education Commission, "Higher Education Statistics," 2017. [Online]. Available: https//www.mua.go.th/. [Accessed 6 December 2020]. (in Thai)

[11] B. Sarakes, "The Guidelines of System and Mechanism Development for Research Management of Rajabhat Universities," Master oF Science, National Institute of Development, 2012. (in Thai)

[12] I. Suwathanpornkul, Educational Research: Concepts and Applications, Bangkok: Chulalongkorn University, 2019. (in Thai)

[13] A. Thongprong, Leadership for School Administrators, Bangkok: Friendship Printing and Studio, 2011. (in Thai)

[14] A. Sabanci, "Understanding School Leaders’ Characteristics and Estimating the Future," 2013. [Online]. Available: http://www.scirp. org/journal/ojl. [Accessed 10 December 2020].

[15] Government Gazette, "Regulation of the Teachers Council of Thailand on Professional Standards B.E. 2013," 2013. [Online]. Available: http://www.educ.su.ac. th/imags/curriculum. [Accessed 21 December 2020]. (in Thai)

[16] P. Yamamoto, N. Chenaksara, "The Particular Characteristics Indicators of Secondary School Administrator," Technical Education Journal King Mongkut’s University of Technology North Bangkok, vol. 9, no. 2, pp. 161-169, 2018. (in Thai)

[17] M. A. Campo, "Leadership and Research Administration," Research Management Review, vol. 20, no. 1, pp. 1-5, 2014.

[18] Ministry of Education Thailand, "Curriculum and Manual for the Development of Government Teachers and Educational Personnel, Before Taking the Position of Director of the Educational Institution," 2019. [Online]. Available: http://personnel.obec.go.th/. [Accessed 13 June 2020]. (in Thai)

[19] A. I. Farah, "School Management: Characteristics of Effective," Principal Global Jounals Inc, vol. 13, no. 13, pp. 12-16, 2013.

[20] Government Gazette, "Behavioral Patterns Based on Professional Ethics B.E. 2007," 2007. [Online]. Available: http:www.ksp.or. th/ksp2018/. [Accessed 13 June 2020].
(in Thai)

[21] S. Panyaroj, Complete with Management Matters, Bangkok: S. Asia Press (1989), 2012.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: -