Page Header

Learning Style Preferences of Students at Faculty of Engineering, Rajamangala University of Technology Srivijaya

Tavorn Kuasakul, Chuthamat Laksanakit, Naruemon Saengduangkhae

Abstract


การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับการใช้ลีลาการเรียนรู้ของนักศึกษาคณะวิศวกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลศรีวิชัย 2) เปรียบเทียบระดับการใช้ลีลาการเรียนรู้กับตัวแปรหลักสูตรสาขาวิชา ระดับ ชั้นปี ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน (GPA) เพศ อายุ และความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนการสอนแบบเชิงรุก และ 3) หาความสัมพันธ์ระหว่างลีลาการเรียนรู้กับตัวแปรที่ศึกษา กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษา ชั้นปีที่ 1-4 และนักศึกษาชั้นปีที่ 5 ขึ้นไป โดยสุ่มแบบแบ่งชั้นตามสัดส่วน จำนวน 743 คน เก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามที่มีแบบวัดลีลาการเรียนรู้ตามแนวคิด กราส์ซาและไรซ์แมน ซึ่งมีค่าดัชนีความสอดคล้อง (IOC) เท่ากับ 0.97 และความเชื่อมั่น (α) เท่ากับ 0.976  วิเคราะห์ข้อมูลด้วยความถี่ ร้อยละ และการทดสอบไคสแควร์ ผลการวิจัยพบว่า 1) นักศึกษามีลีลาการเรียนรู้แบบความร่วมมือมากที่สุด คิดเป็นร้อยละ 31.76 รองลงมาคือแบบพึ่งพา แบบมีส่วนร่วม แบบอิสระ แบบหลีกเลี่ยง และแบบแข่งขัน คิดเป็นร้อยละ 22.48  13.19  6.86  2.29  และ 1.88 ตามลำดับ 2) นักศึกษาต่างระดับชั้นปี ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และความพึงพอใจต่อการเรียนการสอนแบบเชิงรุกมีลีลาการเรียนรู้แตกต่างกัน และ 3) ลีลาการเรียนรู้มีความสัมพันธ์กับความ
พึงพอใจต่อการจัดการเรียนการสอนแบบเชิงรุกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05

Keywords


<p>ลีลาการเรียนรู้; นักศึกษาคณะวิศวกรรมศาสตร์; มทร. ศรีวิชัย; การเรียนการสอนแบบเชิงรุก</p>

[1] Policy and Planning Division, "Medium Term Plan for 5 year 2018 - 2022 Rajamangala University of Technology Srivijaya," [Online]. Available:http://plan.rmutsv.ac.th/sites
/plan.rmutsv.ac.th/files/Medium%20term%20plan%20for%205%20years%202018-2022.pdf . [Accessed Apr 2019]. (in Thai)

[2] S. Suriyakrai, "Learning Styles of Pharmacy Students: Theory and Finding," Isan Journal of Pharmaceutical Sciences, vol. 7, no. 1, pp. 1-10, 2011. (in Thai)

[3] P. J. Visudtibhan and P. Disorntatiwat, "Learning Style Preferences of Nursing Students at Ramathibodi School of Nursing, Faculty of Medicine, Ramathibodi Hospital, Mahidol University," Nursing Journal of the Ministry of Public Health, vol. 25, no. 1, pp. 70-82, 2015. (in Thai)

[4] S. Thaveesin, N. Pattrakorn and T. Vicheanpant, "The Learning Styles of Undergraduate Engineering Students in Bangkok and Surrounding Areas," KMUTT Research and Development Journal, vol. 25, no. 4, pp. 335-345, 2002. (in Thai)

[5] N. Fuengkachorn, "Essential Competencies for Thai Engineer in order to Work in AEC," Silpakorn University Journal, vol. 35, no. 3, pp. 175-195, 2015. (in Thai)

[6] C. Uakarn, "The Core Competency Development of Thai Engineers to Accommodate the ASEAN Economic Community in 2015," Kasem Bundit Journal, vol. 15, no. 1, pp. 1-22, 2015. (in Thai)

[7] Office of Academic Promotion and Registration Rajamangala University of Technology Srivijaya, "Summary of Students' Academic Performance," [Online]. Available: http://regis2.rmutsv.ac.th/information/regisInformation/index.php. [Accessed Apr 2019]. (in Thai)

[8] T. Yamane, Statistic: An Introductory Analysis (3rd ed), New York: Harper and Row Publications, 1973.

[9] A. F. Grasha, Teaching with style: A practical guide to enhancing learning by understanding teaching and learning styles, Pittsburgh: Alliance Publishers, 1996.

[10] P. Keeratiyutawong, S. Mahakaynun, N. Boonnate and W. Angkaprasatchai, "Learning Styles of Undergraduate Nursing Students of Burapha University," Ramathibodi Nursing Journal, vol. 21, no. 3, pp. 382-394, 2015. (in Thai)

[11] K. Srisawad and T. Ratana-o-larn, "Factor Analysis of Learning Styles among Nursing Students in Private Higher Education Institutions," Kasem Bundit Journal, vol. 18, no. 2, pp. 171-179, 2017. (in Thai)

[12] N. Jeerangsuwan and A. Anupan, "The Relationship between Learning Styles and Behaviors in Using The Internet of Undergraduate Students," Technical Education Journal King Mongkut’s University of Technology North Bangkok, vol. 6, no. 1, pp. 62-67, 2015. (in Thai)

[13] J. Panawasant, W. Wipawiwat, P. Pinthong, K. Kumnoonthum and S. Homthong, "The study of Learning Activity Patterns of Undergraduate Students, King Mongkut’s University of Technology North Bangkok," Technical Education Journal King Mongkut’s University of Technology North Bangkok, vol. 7, no. 1, pp. 112-120, 2016. (in Thai)

[14] P. Thongkaeo, "The Effects of Peer Tutoring on Data Structure And Algorithm Learning Achievement And Team Learning Behaviors of Software Engineering And Information System Students," Journal of Education Naresuan University, vol. 23, no. 1, pp. 223-236, 2021.
(in Thai)

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: -