Page Header

การปรับปรุงกระบวนการปั๊มขึ้นรูปในอุตสาหกรรมชิ้นส่วนรถยนต์
Improvement of Pressing Process in Automotive Industry

Nopmanee Wattanasungsuth, Warapoj Meethom

Abstract


งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาการปรับปรุงกระบวนการปั๊มขึ้นรูปในอุตสาหกรรมชิ้นส่วนรถยนต์ โดยศึกษาชิ้นงาน BRACE-FR PLR UPR HINGE ในสายการผลิต H ซึ่งพบว่า กระบวนการติดตั้งแม่พิมพ์ใช้เวลาในการติดตั้งแม่พิมพ์ที่เครื่องปั๊มเฉลี่ย 8.18 นาทีต่อครั้ง และใช้เวลาในกระบวนการผลิตปั๊มขึ้นรูปเฉลี่ย 0.81 นาทีต่อชิ้น ทำให้ได้ปริมาณการผลิตต่อหน่วยเวลาเฉลี่ย เท่ากับ 422 ชิ้นต่อชั่วโมง ซึ่งไม่เป็นไปตามแผนที่ได้กำหนดไว้ คือ 450 ชิ้นต่อชั่วโมง ดังนั้น งานวิจัยนี้จึงมีวัตถุประสงค์ที่จะปรับปรุงวิธีการทำงานเพื่อลดเวลาในการติดตั้งแม่พิมพ์และเพิ่มปริมาณการผลิตต่อหน่วยเวลา โดยใช้การศึกษางานด้วยเทคนิคตั้งคำถาม 5W1H หลักการ ECRS และหลักการเศรษฐศาสตร์การเคลื่อนไหว ซึ่งจะออกแบบวิธีการทำงานใหม่ในกระบวนการติดตั้งแม่พิมพ์และสร้างอุปกรณ์ขนถ่ายเศษชิ้นงานในขั้นตอนที่ 2 ของกระบวนการผลิตปั๊มขึ้นรูป รวมไปถึงการปรับเปลี่ยนตำแหน่งของปุ่มกดแฮนด์สวิตซ์ใหม่ ผลการปรับปรุง พบว่า สามารถลดเวลาในการติดตั้งแม่พิมพ์ได้ จากเดิมเฉลี่ย 8.18 นาทีต่อครั้ง เป็น 5.51 นาทีต่อครั้ง คิดเป็นร้อยละ 32.64 และปริมาณการผลิตต่อหน่วยเวลาเพิ่มขึ้น จากเดิมเฉลี่ย 422 ชิ้นต่อชั่วโมง เป็น 474 ชิ้นต่อชั่วโมง ซึ่งคิดเป็นร้อยละ 12.32

This research was the improvement of pressing process in the automotive industry that studied BRACE-FR PLR UPR HINGE part in H production line. Which found that the average time of the die setting process was 8.18 minutes per time and the average time of pressing process was 0.81 minutes per piece. Resulting the average production rate was 422 pieces per hour which did not achieve the production plan at 450 pieces per hour. Therefore, this research aimed to improve the working method to decrease the time of the die setting process and increase the production rate by using the work-study with 5W1H question technique, ECRS principle, and the principle of motion economy. Which designed the new working method for the die setting process and made the scrap conveyor in process 2 for the pressing process, including changing the new location of hand switches. The results of improvement showed that the average time for die setting decreased from 8.18 minutes per time to 5.51 minutes per time or 32.64% and the average production rate increased from 422 pieces per hour to 474 pieces per hour or 12.32%.

Keywords

อุตสาหกรรมชิ้นส่วนรถยนต์; การปรับปรุงกระบวนการ; เทคนิคตั้งคำถาม 5W1H; หลักการ ECRS; หลักการเศรษฐศาสตร์การเคลื่อนไหว

Automotive Industry, Improvement of Process, 5W1H Question Technique, ECRS Principle, Principle of Motion Economy


[1] K. Sangthong, Productivity improvement of roller conveyor production line, The 5th National Conference of Industrial Operations Development, Proceeding, 2014, 570-576. (in Thai)

[2] P. Sermsuwan, Productivity improvement for water heater production line, Thesis, King Mongkut’s University of Technology North Bangkok, Thailand, 2017. (in Thai)

[3] M. Ninkham, The line balancing for reduce waste in dish washer assembly process, Thesis, King Mongkut’s University of Technology North Bangkok, Thailand, 2010. (in Thai)

[4] S. Rerksirathai, Work study for through-put      improvement of head gimbals assembly tester, Thesis, King Mongkut’s University of Technology North Bangkok, Thailand, 2009. (in Thai)

[5] M.A. Moktadir, S. Ahmed, Fatema-Tuj-Zohra and R. Sultana, Productivity improvement by work study technique: A case on leather products industry of Bangladesh. Industrial Engineering & Management, 2017, 6(1), 1000207.

[6] V. Rijiravanich, Work study, 2nd Ed., Chulalongkorn University Press, Bangkok, Thailand, 2000. (in Thai)

[7] K. Jirapatarasilp, Industrial work study, PTE391, King Mongkut’s University of Technology Thonburi, Bangkok, Thailand, 2002. (in Thai)

[8] R. Kanjanapanyakom, Industrial work study, 1st Ed., Top Publishing Co., Ltd., Bangkok, Thailand, 2009. (in Thai)

[9] http://pirun.ku.ac.th/~fengcsr/courses/2008_     01/206341/ch12.pdf. (Accessed on 9 Aug 2019)

[10] P. Sukcharoenpong, Production engineering      management, H.N. Group Co., Ltd., Bangkok, Thailand, 1995. (in Thai)

Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.ind.tech.2021.10.003

Refbacks

  • There are currently no refbacks.