Page Header

การสำรวจมาตรฐานความปลอดภัยบริเวณจุดตัดทางรถไฟ: กรณีศึกษา จุดตัดทางรถไฟในจังหวัดฉะเชิงเทรา
Survey of Safety Standards at Railway Intersections: A Case Study of Railway Intersections in Chachoengsao Province

Jatuphon Pisitsak, Methee Promsila, Tanatat Monmongkol, Kingkarn Kittisuntaropas

Abstract


การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะทางกายภาพบริเวณจุดตัดทางรถไฟกับถนน โดยสาเหตุหลักของการเกิดอุบัติเหตุบริเวณจุดตัดทางรถไฟ คือ การไม่ปฏิบัติตามกฎจราจรและการมีอุปกรณ์ความปลอดภัยบริเวณจุดตัดทางรถไฟที่ไม่เหมาะสม ผู้วิจัยได้ทำการศึกษาและตรวจสอบมาตรฐานความปลอดภัยบริเวณจุดตัดทางรถไฟในจังหวัดฉะเชิงเทรา จำนวน 10 จุด โดยใช้ค่าคูณควบจราจรและการสำรวจอุปกรณ์ความปลอดภัยบริเวณจุดตัดทางรถไฟมาทำการวิเคราะห์ข้อมูล จากการวิเคราะห์ข้อมูล พบว่า จุดที่ 9 ถนนพานทอง-บ้านโพธิ์ และจุดที่ 2 ถนนฉะเชิงเทรา-บางน้ำเปรี้ยว มีค่าคูณควบจราจรมากกว่า 100,000 โดยให้พิจารณาสร้างทางผ่านข้ามทางรถไฟแบบต่างระดับและจากการสำรวจอุปกรณ์ความปลอดภัย พบว่า การติดตั้งอุปกรณ์ความปลอดภัย ได้แก่ ป้ายสัญญาณจราจร สัญลักษณ์บนพื้นทางและระบบไฟฟ้าส่องสว่าง ไม่เป็นไปตามหลักเกณฑ์มาตรฐานอุปกรณ์อำนวยความปลอดภัยของกรมทางหลวงและการรถไฟแห่งประเทศไทย ในบันทึกข้อตกลงระหว่างกรมทางหลวงกับการรถไฟแห่งประเทศไทย พ.ศ. 2535 ดังนั้นผลลัพธ์ที่ได้จากการวิจัยนี้สามารถนำไปประยุกต์ใช้ในการบริหารจัดการด้านความปลอดภัยโดยการเสนอแนวทางในการจัดหาอุปกรณ์มาตรฐานความปลอดภัยบริเวณจุดตัดทางรถไฟ เพื่อเป็นการป้องกันและลดอุบัติเหตุที่ทำให้เกิดความสูญเสียต่อชีวิตและทรัพย์สินต่อไป

The objective of this research was to study the physical characteristics of railway and road intersections. The main cause of accidents at railway intersections is non-compliance with traffic rules and improper use of safety equipment at railway intersections. The researcher studied and examined safety standards at 10 railway intersections in Chachoengsao Province. The traffic movement and the survey of safety equipment at railway intersections were used to analyze the data. From the analysis of the data, it was found that Point 9 Phanthong-Ban Pho Road and Point 2 Chachoengsao-Bang Nam- Priao Road There is a traffic movement of more than 100,000, considering the construction of a different level railway crossing and from the survey of safety equipment, it was found that the installation of safety equipment such as traffic signs Road markings and lighting systems. Not in accordance with the standards for safety equipment of the Department of Highways and the State Railway of Thailand In the memorandum of agreement between the Department of Highways and the State Railway of Thailand, B.E. 2535. The results obtained from this research can be applied to safety management by proposing guidelines for procuring standard safety equipment at railway intersections In order to prevent and reduce accidents that cause the loss of life and property in the future.

Keywords: รถไฟ; จุดตัดทางรถไฟ; ลักษณะทางกายภาพ; ค่าคูณควบจราจร; Train; Railway Intersection; Physical Appearance; Traffic Movement


[1] http://www.cco.chachoengsao.go.th/images/pppl/plan_ccs65.pdf. (Accessed on 15 April 2022)

[2] https://www.parliament.go.th/ewtadmin/ewt/pppparbud/ewt_dl_link.php?nid=680. (Accessed on 1 April 2022)

[3] J. Jarusirisombat, Safety problems at railroad intersection, traffic signs without protection system, Thesis, King Mongkut's University of Technology Thonburi, Thailand, 2009. (in Thai)

[4] http://www.ratchakitcha.soc.go.th/DATA/PDF/2564/E/159/T_0031.PDF. (Accessed on 28 April 2022)

[5] https://www.datagov.mot.go.th/dataset/number-of-rail-accidents-in-country-from-2015-to-2019. (Accessed on 20 December 2021)

[6] A. Patthanawat, R. Changchua, A. Upyokin and W. Wichitpongsa, Safety examination of railway intersections controlled by traffic signs: Study route. Pa Sao station to Saraphi station, Thesis, Chiang Mai University, Thailand, 2012. (in Thai)

[7] http://bhs.doh.go.th/files/Train/train_63.pdf. (Accessed on 19 April 2022)

[8] http://bhs.doh.go.th/files/Train/train_6.pdf. (Accessed on 1 May 2022)

 [9] Y. Nonsrichai, A. Nimanong, C. Padthama and T. Watthanasombatkul, Guidelines for improving physical characteristics at railway intersections: A case study of railway intersection in Prachinburi Province, The 19th National Convention on Civil Engineering, Proceeding, 2014, 2483-2495. (in Thai)

[10] K. Sukonnakhon, P. Tanheng and R. Ninsonthi, Study of physical characteristics at railway intersection, Thesis, Rajabhat Rajanagarindra University, Thailand, 2016. (in Thai)

[11] R. Meesit, C. Aphichavanungul and S. Reangsena, Railway level crossing accident analysis using network theory, Huachiew Chalermprakiet Science and Technology Journal, 2021, 7(2), 82-93. (in Thai)

Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.ind.tech.2022.12.015

Refbacks

  • There are currently no refbacks.