Page Header

Learning and Teaching Activity Management using Research-Based Learning Model for Telecommunication Engineering Education

Sivadol Noulnoppadol, Nattapong Intarawiset, Somsak Akatimagool

Abstract


งานวิจัยนี้นำเสนอการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนโดยใช้รูปแบบการเรียนรู้วิจัยเป็นฐานสำหรับการศึกษาด้านวิศวกรรมโทรคมนาคม การจัดกิจกรรมการเรียนรู้ถูกพัฒนาขึ้นตามกระบวนการวิจัย กระบวนการทางวิทยาศาสตร์ และการสอนแบบสืบเสาะความรู้ กระบวนการเรียนการสอนตามรูปแบบการเรียนรู้วิจัยเป็นฐาน ที่สร้างขึ้นเรียกว่า RRSDI model ประกอบด้วย 5 ขั้นตอน ได้แก่ การระบุปัญหา การค้นคว้า การแก้ไขปัญหา การอภิปรายผล และการตรวจสอบปรับปรุง จากนั้นสร้างชุดการสอนเรื่อง วงจรกรองความถี่ โดยใช้กระบวนการเรียนรู้วิจัยเป็นฐาน ประกอบด้วย แผนการสอน ใบเนื้อหา ใบงาน โปรแกรมจำลอง สื่อเพาเวอร์พอยต์ ชุดสื่อสาธิต และแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ดำเนินการประเมินความเหมาะสมโดยผู้เชี่ยวชาญจำนวน 10 คน และทดสอบประสิทธิภาพกับกลุ่มตัวอย่างที่เป็นนักศึกษาระดับปริญญาตรี จำนวน 30 คน ในหลักสูตรครุศาสตร์อุตสาหกรรมบัณฑิต สาขาวิชาวิศวกรรมไฟฟ้า มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ ผลการวิจัย พบว่า รูปแบบการเรียนรู้วิจัยเป็นฐาน RRSDI ที่พัฒนาขึ้นมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด การจัดกิจกรรมการเรียนการสอนที่พัฒนาขึ้นมีประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐานของเมกุยแกนส์ ผู้เรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนมีค่าเฉลี่ยคิดเป็นร้อยละ 77.67 และผู้เรียนมีความพึงพอใจต่อกิจกรรมการเรียนการสอนอยู่ในระดับมาก ดังนั้นสามารถสรุปได้ว่า การจัดกิจกรรมการเรียนการสอนโดยใช้รูปแบบการเรียนรู้วิจัยเป็นฐานสามารถนำไปประยุกต์ใช้ในการศึกษาทางด้านวิศวกรรมได้อย่างมีประสิทธิภาพที่ส่งเสริมให้ผู้เรียนเกิดการเรียนรู้ได้ด้วยตนเองและมีทักษะการศึกษาตลอดชีวิต


Keywords


กิจกรรมการเรียนการสอน; รูปแบบการเรียนรู้วิจัยเป็นฐาน; วงจรกรองความถี่; การศึกษาด้านวิศวกรรมโทรคมนาคม

[1] D. S. Gubsky, V. V. Zemlyakov and I. V. Mamay, "The microwave virtual laboratory for rf engineers’ education," in 10th European Microwave Integrated Circuits Conference (EuMIC), Paris, 2015.

[2] H. Chen, M. He, Y. Pan and S. Yang, "The status of research teaching in China," in 2010 International Conference on Education and Management Technology, Cairo, 2010.

[3] K. J. Richardson, H. J. Fernandez, K. R. Basinet, A. G. Klein and R. K. Martin, "A making and gaming approach to learning about RF path loss and antenna design," in 2018 IEEE Integrated STEM Education Conference (ISEC), Princeton, 2018.

[4] T. Gupta, A. S. Madhuri, P. Prachi, M. J. Akhtar and K. V. Srivastava, "Development of the virtual lab module for understanding the concepts of electric and magnetic field patterns in rectangular waveguides and cavities," International Journal of Online Engineering, vol. 8, no. 3, pp. 12-21, 2012.

[5] J. L. Besada, L. d. H. Ariet, B. Galocha and M. A. Salas-Natera, "ASYTRAIN: A new methodology for teaching and learning antennas," in 2013 7th European Conference on Antennas and Propagation (EuCAP), 2013.

[6] K. Klinbumrung and A. Akatimagool, "Development of instructional activity package based on STEM education process for high-frequency transmission engineering education," Technical Education Journal : King Mongkut’s University of Technology North Bangkok, vol. 10, no. 2, pp. 92-100, 2019. (in Thai)

[7] S. Poonpan and S. Siriphan, "Indicators of research–based learning instructional process : a case study of best practice in a primary school, Faculty of Education Chulalongkorn University," in AARE Annual Conference, Parramatta, 2005.

[8] U. Usmeldi, R. Amini and S. Trisna, "The development of research-based learning model with science, environment, technology, and society approaches to improve critical thinking of students," Journal Pendidikan IPA Indonesia, vol. 6, no. 2, pp. 318-325, 2017.

[9] S. Machaiwong, S. Pitipakpong, M. Jitsopin and W. Sangjan, "Research-Based learning (RBL) in New Zealand," EAU Heritage Journal Science and Technology, vol. 8, no. 1, pp. 12-22, 2018. (in Thai)

[10] R. Ramsiri and M. Nillapun, "The development of science instructional model by using research-based to enhance research skills, creative problem solving skills, and scientific minds of sencondary school students," Silpakorn Education Research Journal, vol. 7, no. 1, pp. 110-122, 2015. (in Thai)

[11] T. Hideaki, P. Veerkamp, T. Tomiyama and H. Yoshikawa, "Modeling design processes," AI Magazine, vol. 11, no. 4, p. 37–48, 1990.

[12] A. Carstensen and J. Bernhard, "Design science research – a powerful tool for improving methods in engineering education research," European Journal of Engineering Education, vol. 44, p. 85–102, 2019.

[13] B. Kuechler and V. Vijay, "On theory development in design science research: anatomy of a research project," European Journal of Information Systems, vol. 17, no. 5, p. 489–504, 2008.

[14] N. Intarawiset and S. Akatimagool, "Synthesis of waveguide band-pass filter using K-inverter technique for microwave engineering education," The Journal of KMUTNB, vol. 29, no. 2, pp. 247-258, 2019. (in Thai)

[15] N. Intarawiset, S. Narongkul and S. Akatimagool, "Analysis of Microwave Filter based on LC Chips in Microstrip Circuitry using K-Inverter Approach," in The 6th International Conference on Technical Education (ICteched), Bangkok, 2018.

Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.

Comments on this article

View all comments


ISSN: -