Page Header

ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยแรงจูงใจกับการตัดสินใจเลือกสมัครงานกับร้านค้าปลอดอากร
The Relationship between Motivation Factors and Job Applications’ Decision to Apply for Jobs with a Duty-free Retail Store

Nattira Horpibulsuk, Jaruwan Tongcomsug

Abstract


การศึกษา เรื่อง ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยแรงจูงใจกับการตัดสินใจเลือกสมัครงานกับร้านค้าปลอดอากร มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระดับปัจจัยแรงจูงใจของผู้สมัครงานที่ตัดสินใจเลือกสมัครงานกับร้านค้าปลอดอากร 2) เพื่อศึกษาระดับปัจจัยในการตัดสินใจเลือกสมัครงานกับร้านค้าปลอดอากร 3) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยแรงจูงใจและการตัดสินใจเลือกสมัครงานกับร้านค้าปลอดอากรแห่งหนึ่ง เป็นการศึกษาในเชิงปริมาณ เก็บข้อมูลจากแบบสอบถาม ประชากรที่ใช้ในการศึกษา คือ บุคคลภายนอกที่เข้ามาสมัครงานด้วยตนเอง (walk in) กับ ร้านค้าปลอดอากรแห่งหนึ่งในระยะเวลาหนึ่งเดือน วิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 25–30 ปี และมีการศึกษาในระดับปริญญาตรี ผลการศึกษา พบว่า ระดับความคิดเห็นด้านปัจจัยแรงจูงใจ ในภาพรวมอยู่ในระดับ มากที่สุด ระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับการตัดสินใจเลือกสมัครงานกับองค์กร ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และผลการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยแรงจูงใจกับการตัดสินใจเลือกสมัครงานกับร้านค้าปลอดอากร ด้านความต้องการทางกายภาพ ด้านความต้องการทางความปลอดภัย ด้านความต้องการทางสังคม ด้านความต้องการที่จะได้รับการยกย่อง และด้านความต้องการที่จะได้รับความสำเร็จในชีวิต มีความสัมพันธ์กัน ในระดับสูงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

The objectives of this study were to: 1) study the level of motivation factors of job applicants who decide to apply for jobs with the duty-free retail store, 2) study the level of opinion of job applicants’ decision to apply for jobs with the duty-free retail store, and 3) study the relationship between motivation factors and job applications’ decision to apply for jobs with the duty-free retail store. This study was a quantitative approach using a questionnaire to collect the data. The respondents were walk-in applicants who applied for jobs at the duty-free retail store during one month. The data were analyzed by using statistics: mean, percentage, standard deviation, and the correlation coefficient. The results of the study showed that most respondents were female, aged between 25–30 years old and have a bachelor's degree. The results found that the overall opinion level of the motivation factors was at the highest level. The overall opinion about the decision to apply for a job with the organization was at a high level. The relationship between motivation factors and opinion of job applicants’ decision to apply for a jobs with the organization in respect to physiological needs, safety needs, social needs, self-esteem needs, and self-actualization was at a high level with the statistical significance level of .01.


Keywords



[1] Rapeepisan, W. (2011). Fundamentals of Human Resource Management in Human Resource Management (2nded.). Printing House fine craftsmanship. (in Thai).

[2] Mondy, R. et al. (2022). Human Resources Management, New Jersey: Pearson Education.

[3] Songkhla Provincial Employment Office. (n.d.). Choosing a career decision. https://www.doe.go.th/prd/songkhla/service/param/site/112/cat/18/sub/0/pull/detail/view/detail/object_id/286 (in Thai).

[4] Dubrin, A. J. (2003). Applying Psychology, New Jersey: Pearson Education.

[5] Lussier, R. N. (2022). Human Relations in Organizations: Applications and Skill Building, New Jersey: McGraw Hill.

[6] Robbins, S. P. (2005). Essentials of Organizational Behavior (8thed.). New Jersey: McGraw Hill.

[7] Hinkle, D. E. et. al. (1998). Statistics for the Behavior Sciences, New York: Houghton Miffilin.

[8] McKinsey.com (2021, 4 January). The Next Normal Arrives: Trends that Will Define 2021—and Beyond. https://www.mckinsey.com/featured-insights/leadership/the-next-normal-arrives-trends- that-will-define-2021-and-beyond

[9] Chuenarom, N. (2016). Factors affecting motivation in deciding to apply for a job with a Japanese company in the Wattana District. MUT Journal of Business Administration. (in Thai).

[10] Thuencumsan, P., & Samphanwattanachai, B. (2016). Factors Influencing to The Motivation in Decision Making of Operation-Level Employees in Hemaraj Eastern Seaboard Industrial Eatate, Rayong Province. MUT Journal of Business Administration, 13(1), 1–23. (in Thai).

[11] Prasertsup, A. (2021). Audit Career Decision of Audit Assistants in Bangkok And Perimeter. https://mmm.ru.ac.th/MMM/IS/twin-9/6214154039.pdf (in Thai).

[12] Pantapalangkura, P. (2012, 18 July). Factors influencing the attraction of employees to apply for jobs with the organization. https://prakal.com/2012/07/18 (in Thai).

[13] Klewthong, C., & Srisuthisaard, A. (n.d.). The relationship between workplace relationships and job satisfaction. University of the Thai Chamber of Commerce. http://utccmbaonline.com/ijbr/doc/(Edit)Id597-09-05-2017_17:47:24.pdf (in Thai).

[14] Ngamphattarwith, R. (2016). Factors Affecting Graduate Student Choice of Assistant Auditor Jobs at Big Four Accounting Firms in Thailand. http://ethesisarchive.library.tu.ac.th/thesis/2016/TU_2016_5802031616_5197_3977.pdf (in Thai).

[15] Wittawatsamrankul, K., & Phasputjiam, N. (2017). Factors Influencing Selection of Internship Locations of Aviation Business Program Students of Aviation Personnel Development Institute. http://airline.kbu.ac.th/Research2560/Krit%20and%20Narongdech/RTUNC%20(2nd)%20Proceeding%20%5BKRIT%5D.pdf (in Thai).

[16] Sawangsang, P. (2019). Factors Affecting Career Decisions in Bachelor Programs of Mahasarakham University. https://hujmsu.msu.ac.th/Eng/pdfsplitE.php?p=MTU5OTAzMTk3OC5wZGZ8ODktOTc= (in Thai).

[17] Sereepaisarn, D. (2021). Image Relating to Working Decision Trend with Cp All Public Company Limited. http://mba.swu.ac.th/article/fileattachs/22122015141114_f_0.pdf (in Thai).

[18] Soichit, C. (2015). Factors affecting the decision to apply for a job. of information technology students in the 4th year undergraduate degree in Chiang Mai. http://ethesis archive.library.cmu.ac.th/thesis /2015/CMU.pdf (in Thai).

[19] Chutipongrungrojn, P. (2015). Motivation Factor for Attracting First Jobbers to Join Big 4 Auditing Firms. [Unpublished master’s thesis]. Thammasat University. (in Thai)

[20] Poottal, S. (2019). Motivation Affecting the Decision to Apply to Work at Rajamangala University of Technology Thanyaburi. http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/bitstream/123456789/3588/1/20200204-research-suphanan%20p..pdf (in Thai).

Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.bid.2023.04.004

Refbacks

  • There are currently no refbacks.