Page Header

การพัฒนารูปแบบศักยภาพของผู้บริหารระดับกลางในสายการผลิตสำหรับอุตสาหกรรมปิโตรเคมีในยุคเศรษฐกิจดิจิทัล
The Development of Potential Model of Middle Management in Production Unit for Petrochemical Industry in Digital Economy

Pichet Tangpanyarat, Chuleewan Chotiwong, Preeda Attawinijtrakarn

Abstract


การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาองค์ประกอบของศักยภาพของผู้บริหารระดับกลางในสายการผลิตสำหรับอุตสาหกรรมปิโตรเคมีในยุคเศรษฐกิจดิจิทัล 2) เพื่อพัฒนารูปแบบศักยภาพของผู้บริหารระดับกลางในสายการผลิตสำหรับอุตสาหกรรมปิโตรเคมีในยุคเศรษฐกิจดิจิทัล และ 3) เพื่อจัดทำคู่มือการพัฒนาศักยภาพของผู้บริหารระดับกลางในสายการผลิตสำหรับอุตสาหกรรมปิโตรเคมีในยุคเศรษฐกิจดิจิทัล การศึกษาครั้งนี้ใช้รูปแบบการศึกษาแบบผสมผสานเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาเชิงคุณภาพ ได้แก่ การสัมภาษณ์เชิงลึกและการประชุมสนทนากลุ่ม (Focus Group Discussion) เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาเชิงปริมาณ ได้แก่ แบบสอบถาม ประชากรที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ กลุ่มผู้บริหารในอุตสาหกรรมปิโตรเคมีด้านกระบวนการผลิต ผู้บริหารด้านการพัฒนาศักยภาพ และผู้บริหารที่เกี่ยวข้องกับกระบวนการผลิต การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา และการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณใช้สถิติ ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์องค์ประกอบ (Factor Analysis) ด้วยโปรแกรมสำเร็จรูป ผลการวิจัยพบว่า รูปแบบการพัฒนาศักยภาพของผู้บริหารระดับกลางในสายการผลิตสำหรับอุตสาหกรรม ปิโตรเคมีในยุคเศรษฐกิจดิจิทัล มีองค์ประกอบทั้งสิ้น 9 องค์ประกอบ ประกอบด้วย 1) ภาวะผู้นำ 2) การบริหารทรัพยากรมนุษย์ 3) การบริหารด้านบัญชีและการเงิน 4) การวางแผน 5) การนำเสนอรายงาน 6) การพัฒนากระบวนการทำงานในยุคดิจิทัล 7) การบริหารองค์กร 8) ทักษะในการทำงาน และ 9) ความรู้ในการบริหารธุรกิจ และได้นำรูปแบบการพัฒนาศักยภาพของผู้บริหารระดับกลางในสายการผลิตสำหรับอุตสาหกรรมปิโตรเคมีในยุคเศรษฐกิจดิจิทัลมาสร้างคู่มือการพัฒนาศักยภาพของผู้บริหารระดับกลางในสายการผลิตสำหรับอุตสาหกรรมปิโตรเคมีในยุคเศรษฐกิจดิจิทัล ผลการประเมินคู่มือการพัฒนาศักยภาพของผู้บริหารระดับกลางในสายการผลิตสำหรับอุตสาหกรรมปิโตรเคมีในยุคเศรษฐกิจดิจิทัลจากผู้เชี่ยวชาญพบว่ามีความเหมาะสมในการนำไปประยุกต์ใช้กับอุตสาหกรรมปิโตรเคมีในยุคเศรษฐกิจดิจิทัล

The Purposes of this research were: 1) to study the potential components of middle management in production unit for petrochemical industry in digital economy, 2) to develop the potential model of middle management in production unit for petrochemical industry in digital economy, and 3) to develop a potential development manual of middle management in production unit for petrochemical industry in digital economy. This study integrated the method of qualitative and quantitative approaches. In-depth interview and focus group discussion were used as qualitative tools, while questionnaires were used as quantitative ones. The participants were of production unit of petrochemical industry management, human resource development management, and related production unit management. The qualitative data were analyzed using content analysis, and the quantitative data analysis was done using statistic, frequency, mean, percentage, standard deviation, and factor analysis computed using standardized statistic software. The research found that there were 9 essential components of the potential development of middle management in production unit for petrochemical industry in digital economy. The 9 potential of middle management in production unit for petrochemical industry in digital economy are composed of 1) leadership, 2) human resource management, 3) accounting and financial management, 4) planning, 5) reporting, 6) working process development in digital era, 7) organization management, 8) working skills, and 9) business management knowledge. Based on the research findings, the components obtained were used to create the potential development manual of middle management in production unit for petrochemical industry in digital economy. The manual of potentials development of middle management in production unit for petrochemical industry in digital economy was evaluated by experts as being suitable and able to be applied.


Keywords



[1] R. Liangchan. (2020, August). Business and Economic Trends 2018–2020. [Online]. Available: https://www.krungsri.com/

[2] A. Khanunthong. (2020, July). Business and Economic Trends 2020–2024. [Online]. Available: https://www.krungsri.com/

[3] D. Richard, The New Era of Management. Ohio: SSouth-Western Thomson, 2006.

[4] B. Scott, Evaluating the Impact of Training. Virginia: American Society for Training and Development, 1997.

[5] S. Ganesh, Competency Based HRM: A Strategic Resource for Competency Mapping. New Delhi: Tata McGraw-Hill Publishing Company Limited, 2004.

[6] T. Santiwong, Personnel Management. Bangkok: Thai Wattanapanich, 1997 (in Thai).

[7] P. Namwat. Introduction to Business Management. Bangkok: Text and journal, 2001 (in Thai).

[8] C. Smithikrai. Recruitment Selection and Performance Evaluation. Bangkok: Chulalongkorn University Press, 2007 (in Thai).

[9] S. Ratsathammachot, Competency: The Undeniable Management Tools. Bangkok: Productivity World 9, 2003 (in Thai).

[10] T. Promtan, K. Asawarungsaengkul, V. Rungreunganun, and T. Intarakumthornchai, “The leadership competency model for middle management in hard disk drive industry,” The Journal of KMUTNB, vol. 26, no. 3, pp. 517–524, 2016 (in Thai).

[11] K. Sakmaneewongsa. (2020, November). Preparing organizations for the digital era. [Online]. Available: https://www.bangkokbiz news.com/blog/detail/644094

[12] T. Prachyapruit. Principles of Management. Bangkok: Thammasat University, 1996 (in Thai).

[13] P. Panpae, Leader and Change Management. Bangkok: Chulalongkorn University Press, 2011 (in Thai).

[14] P. Ueasunthonwattana, “Role of leader in business management,” The Business Review Journal, vol. 9, no. 2, pp. 1–6, 2017 (in Thai).

Full Text: PDF

DOI: 10.14416/j.kmutnb.2022.05.008

ISSN: 2985-2145