Page Header

An Implementation of the Mobile Mini Laboratory Mode High Transaction Distance (MML-HTD) System to Develop Problem Solving Skill and Maintenance Skill in the Industry

Siranan Boonyapalanant, Pallop Piriyasurawong

Abstract


งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบห้องปฏิบัติการขนาดเล็กติดตามตัวแบบโต้ตอบสูง (MML-HTD) ในการพัฒนาทักษะการแก้ไขปัญหาและทักษะการซ่อมบำรุงรักษาในอุตสาหกรรมการพิมพ์ จากนั้นการประยุกต์ใช้งานระบบจะถูกประเมินด้วยวิธีทางสถิติที่กำหนดระบบ MML-HTD มีองค์ประกอบ 5 ส่วน คือ 1) หน้าหลัก 2) คลิปวิดีโอการเรียนรู้แบบจุลภาค3) การโต้ตอบสูง 4) แอปพลิเคชันไลน์และคิวอาร์โค้ด และ 5) คู่มือการใช้และติดตั้ง ส่วนกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงประกอบด้วยพนักงานช่างจำนวน 30 คน โดยเป็นผู้ที่มีประสบการณ์ที่เกี่ยวข้องอย่างน้อยหนึ่งปีหรือเป็นพนักงานใหม่ โดยเครื่องมือในงานวิจัยประกอบด้วย 1) ระบบ MML-HTD 2) แบบประเมินทักษะการแก้ไขปัญหา และ 3) แบบประเมินทักษะการซ่อมบำรุงรักษา สำหรับสถิติในงานวิจัยได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการทดสอบค่าเฉลี่ยของประชากรกลุ่มเดียว (One-sample t-test) จากการทดลองสามารถสรุปผลการวิจัยได้ว่า 1) การประเมินด้านเนื้อหามีคุณภาพระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.87 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.15) และด้านเทคนิคมีคุณภาพระดับมาก (ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.20 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.22) 2) ด้านทักษะการแก้ไขปัญหา (ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 83.44 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 7.24) ด้านทักษะการซ่อมบำรุงรักษา (ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 85.39 ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 3.12) โดยพบว่าค่าเฉลี่ยที่ได้มีค่าสูงกว่าเกณฑ์ที่ระดับร้อยละ 80 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01

This research aims to develop the mobile mini laboratory mode high transaction distance (MMLHTD) system to develop problem-solving skills and maintenance skills in the printing industry. Then the application of the system was evaluated by the given statistical method. The MML-HTD system consists of five components as follows: 1) home page, 2) micro-learning video clip, 3) high transaction distance (HTD), 4) application LINE and QR code, and 5) user manual and installation manual. The purposive sampling included 30 technicians with at least one year of work experience in the related field or new employees. The research tools consisted of 1) the MML-HTD system, 2) problem-solving skills appraisal form, and 3) maintenance skills appraisal form. The statistics used for the data analysis were the arithmetic mean, the standard deviation (S.D.), and the one-sample t-test. The results showed 1) the highest level of content quality (x̄ = 4.87, S.D. = 0.15) and a high level of technical quality (x̄ = 4.20, S.D. = 0.22); 2) strong problem-solving skills (x̄ = 83.44, S.D. = 7.24) and strong maintenance skills (x̄ = 85.39, S.D. = 3.12). On the whole, the mean values obtained were significantly higher than the 80 percent criterion (p ≤ 0.01).


Keywords



[1] M. Nitayaporn. (2020, May.). New normal, new way of life. Department of mental health, Ministry of public health Corp., Bangkok. [Online]. (in Thai). Available: https://www.dmh. go.th/news/view.asp?id=2288.

[2] Maintenance engineering, 5th ed., Planning department office of the president king mongkut’s university of technology north bangkok co., Bangkok, 2011, pp. 1–6 (in Thai).

[3] Ministry of education. (2016.). Love to read… bringing life to success. Ministry of education corp., Bangkok. [Online]. (in Thai). Available: http://www.moe.go.th/moe/th/news/detail. php?NewsID=10504&Key=hotnews.

[4] P. Supannopaph and W. Boonkoum, “Conditions and results of reading habit enhancement of students in schools under the office of basic education commission (OBEC),” Integrated Social Science Journal, vol. 7, no. 2, pp. 143–159, 2020 (in Thai).

[5] Cabinet publishing and the government gazette cabinet secretariat, “Factory act, b.e. 2019,” Government Gazette, vol. 136, pp. 213–226, 2019 (in Thai).

[6] J. Paphiwdee and A. Kengpol, “Development of database management program for recording computer and accessory: A case study in electronic industrial,” The Journal of KMUTNB, vol. 30, no. 3, pp. 432–442, 2020 (in Thai).

[7] Handbook of human, 3rd ed., Pfeiffer Co., San Francisco, California, 2006, pp. 1–1364.

[8] P. Nilsook, (2012, June.). Human performance technology. King mongkut's university of teach nology north bangkok Corp., Bangkok. [Online]. (in Thai). Available: https://www.gotoknow.org/ posts/43048

[9] S. Cheevapruk, “Development of industrial management curriculum for sustainability,” The Journal of KMUTNB, vol. 27, no. 1, pp. 187–196, 2017 (in Thai).

[10] R. Laoha and P. Piriyasurawong, “The instructional design flipped mastery classroom model using virtual classroom system with problem-based toward problem solving ability,” International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning, vol. 8, no. 1, pp. 18–25, 2018.

[11] Total productive maintenance: TPM, 4th ed., Song bovorn CO., Bangkok, 2012, pp. 3–270 (in Thai).

[12] S. Boonyapalanant and P. Piriyasurawong, “Mobile mini laboratory mode high transaction distance (MML-HTD) model to develop problem solving skills and maintenance skills in the Industry,” The Impact of the 4th Industrial Revolution on Engineering Education. Springer, Cham, 2019, pp. 3–11.

[13] W. Chujitarom and P. Piriyasurawong, “Animation augmented reality book model (AAR book model) to enhance teamwork,” International Education Studies, vol. 10, no. 7, pp. 59–64, 2017.

[14] S. Pandam, “Strategies on manpower production of vocational education for technology and innovation in industrial field to support innovationbased economic development,” Journal of Technical Education Development, vol. 33, no. 116, pp. 22–28, 2020 (in Thai).

[15] L. Kitsaleerung and A. Kengpol, “Design of a database program for reducing searching time of history and detail of container maintenance: A case study of transport and distribution center company,” The Journal of KMUTNB, vol. 28, no. 2, pp. 353–360, 2018 (in Thai).

[16] A. Im-Erbtham, S. Inthapichai, and T. Boonyasopon, “Development of quality management in water distribution maintenance system model for branch office of Metropolitan Waterworks Authority,” The Journal of KMUTNB, vol. 28, no. 3, pp. 649–656, 2018 (in Thai).

[17] E. Srilaphat and T. Jantakoon, “Ubiquitous flipped classroom instructional model with learning process of scientific to enhance problem-solving skills for higher education (UFC-PS model),” Higher Education Studies, vol. 9, no. 1, pp. 76–85, 2019.

[18] S. Mahamon and A. Kengpol, “Development of a database system for managing spare parts in engineering and maintenance depart- ment: A case study in coil center industry,” The Journal of KMUTNB, vol. 28, no. 3, pp. 547–555, 2018 (in Thai).

[19] T. Jantakoon and P. Piriyasurawong, “Flipped Classroom Instructional model with mobile learning based on constructivist Learning theory to enhance critical thinking (FCMOC MODEL),” Journal of Theoretical and Applied Information Technology, vol. 96, no. 16, pp. 5607–5614, 2018.

[20] T. Jantakoon and T. Jantakun, “Development of flipped classroom instructional model by using webquest base on constructivism theory for creating critical thinking and problem solving skills,” Turkish Online Journal of Educational Technology, pp. 870–874, 2017.

[21] J. Chenaphun, P. Attavinijtrakarn, S. wisutti paet, and T. Roopsing, “The development model of energy manager’s potential in industrial plants,” The Journal of KMUTNB, vol. 28, no. 2, pp. 461–468, 2018 (in Thai).

[22] N. Sriwiboon, “Improvement the Performance of the chest X-ray image classification with convolutional neural network model by using image augmentations technique for COVID-19 diagnosis,” The Journal of KMUTNB, vol. 31, no. 1, pp. 109–117, 2021 (in Thai).

[23] M. J. Dolasinski and J. Reynolds, “Microlearning: a new learning model,” Journal of Hospitality & Tourism Research, vol. 44, no. 3, pp. 551–561, 2020.

[24] Handbook of distance education, 3rd ed., Routledge Taylor & Francis Group Co., New York and London, 2013, pp. 66–85.

[25] A. K. Permatasari, E. Istiyono, and H. Kuswanto, “Developing assessment instrument to measure physics problem solving skills for mirror topic,” International Journal of Educational Research Review, vol. 3, no. 4, pp. 358–366, 2019.

Full Text: PDF

DOI: 10.14416//j.kmutnb.2023.11.005

ISSN: 2985-2145